BCAA – aminokwasy rozgałęzione, co to jest i jak stosować?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Aminokwasy są to proste związki zbudowane z węgla, tlenu, azotu, wodoru oraz siarki. Są one elementarnymi częściami składowymi białek. Natomiast białka obok węglowodanów i tłuszczy są podstawowymi składnikami pokarmowymi. W naszym organizmie występuje 18 aminokwasów, które różnią się budową i oddziaływaniem. BCAA (branched chain amino acids) są to aminokwasy o rozgałęzionym łańcuchu i należą do nich:

  • Leucyna
  • Izoleucyna
  • Walina

Te trzy aminokwasy BCAA charakteryzują się tym, że ich metabolizm nie następuje w wątrobie ale w bezpośrednio w mięśniach. Dla nas, sportowców suplementacja BCAA może okazać się bardzo pomocna.

Dlaczego warto stosować BCAA?

BCAA mają działanie antykataboliczne – oznacza to, że chronią one tkankę mięśniową podczas intensywnych i długotrwałych ćwiczeń. Podanie BCAA jest to taki krzyk dla organizmu „uwaga! chronimy mięśnie!”. Dlatego u osób przyjmujących BCAA zauważa się wzrost beztłuszczowej masy ciała i utratę tkanki tłuszczowej.

BCAA tłumią działanie serotoniny. Serotonina jest to neuroprzekaźnik, który w naszym organizmie powoduje senność i zmęczenie. BCAA wypiera tryptofan, blokuje jego przechodzenie do mózgu, który jest właśnie prekursorem dla serotoniny. Jeżeli odczuwamy spadek formy, nie mamy ochoty wyjść na kolejny trening, może to oznaczać, że jesteśmy przetrenowani. W takich chwilach warto sięgnąć po BCAA

Najważniejszym aminokwasem o rozgałęzionym jest leucyna, dlatego wybierajcie suplementy, których stosunek leucyny do izoleucyny i waliny wynosi 2:1:1. BCAA jest to dobry suplement okołotreningowy dla osób trenujących regularnie, które chcą uniknąć przetrenowania i zmęczenia. Może być również pomocny dla osób, chcących zrzucić trochę tkanki tłuszczowej. Dobrym sposobem jest przyjmowanie BCAA bezpośrednio przed i po treningu. Pozwoli to na efektywniejszy trening i szybszą regenerację zaraz po.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*